سلامتی

هر آنچه باید درباره بیبی چک بدانید

عکس بی بی چک مشکوک

یکی از روش های تشخیص بارداری درخانه،تست بی بی چک است.این محصول به دلیل استفاده آسان، بین خانم های بسیار رایج است.برای تشخیص باردار بودن ،هورمونی به نام گنادوتروپین یا همان hcg در ادرار فرد سنجیده میشود.این هورمون در روز های اولیه بارداری در بدن فرد به سرعت تکثیر میشود و هر 2 تا 3 روز مقدارش 2 برابر میشود.بعد از 10 الی 14 روز پس از لقاح،بهترین تایم برای اندازه گیری این هورمون در ادرار است.در این مقاله به صورت کامل با بیبی چک و روش های استفاده از آن آشنا میشوید.

بیشتر بدانید:روش های کنترل فشار خون بالا در خانه 

بی بی چک چیست؟

بیبی چک یک نوع کیت خانگی بارداری بوده که بارداری را سریع تشخیص میدهد.شما میتوانید با نمونه کمی از ادار خود متوجه باردار بودن خود شوید.استفاده از  بیبی چک،یکی از روش های سریع و آسان برای تشخیص بارداری در منزل است.این کیت ها در داروخانه ها وجود دارد که میتوانید خریداری کنید.روی بی بی چک بخشی وجود دارد که میتوانید چند قطره ادرار روی آن بریزید.بعد از چند دقیقه با ایجاد خط ،باردار بودن یا نبودن شما را نشان میدهد.

انواع بیبی چک و طرز استفاده آن

انواع بیبی چک و طرز استفاده آن

بیبی چک ها برای تشخیص بارداری استفاده شده که با ادرار انسان تعیین میشود.انواع مختلفی از بی بی چک وجود دارد که میتوان با یادگیری آن از ان ها به خوبی استفاده کرد.بی بی چک ها به شما کمک میکنند تا به بهتری نحو و بدون خطا بارداری خود را تشخیص دهید.در ادامه با روش های استفاده از بی بی چک و انواع آن آشنا میشویم.

بی بی چک نواری

یکی از بیبی چک ها پر فروش در بازار که در قسمت انتهای آن یک ظرف 1 سانتی متری قرار دارد.برای استفاده از آن کافیست چند قطره از ادرار خود را روی محفظه بریزید و آن را به دستگاه بی بی چک وصل کنید.بعد از 2 الی 10 دقیقه نتیجه قطعی مشخص میشود.

بی بی چک مستقیم

بیبی چک مستقیم مدل دیگری از تشخیص بارداری است که باید به طور مستقیم روی آن ادرار کنید.نتیجه بعد از 2 الی 10 دقیقه مشخص میشود.

بی بی چک قطره چکانی

بی بی چک قطره چکانی با استفاده از یک قطره چکان،مقداری ادرار را روی حفره بریزید.بعد از چند دقیقه نتیجه نهایی مشخص میشود.

مزیت های استفاده از بیبی چک

بی بی چک یکی از راحت ترین روش ها برای تشخیص بارداری است که شما میتوانید در عرض چند دقیقه و به آسانی تست بارداری دهید.بی بی چک ها در بیشتر مواقع نتیجه درستی را نشان میدهند و روش خوبی برای فهمیدن زود هنگام بارداری است.

بیشتر بدانید:سریع ترین راه از بین بردن لک صورت 

نتیجه بی بی چک چگونه است

تست بارداری با بی بی چک معمولا یا مثبت است یا منفی.البته در حالت نا معتبر یا مشکوک نیز میتواند باشد.در برخی از بی بی چک ها نتیجه با خطا هایی روی صفحه مشخص شده که در برخی از بی بی چک ها به صورت حروف نشان داده میشود.

  • مثبت بودن بی بی چک در کمتر از چند دقیقه و با مشاهده دو نوار رنگی مشخص خواهد شد.توجه داشته باشید که هر چقدر میزان هورمون hcg بیشتر باشد،نوار ها به صورت پر رنگ تر میشوند.اگر تست شما به صورت حروفی نمایش داده شود،مثبت بودن به صورت 2 خط قرمز و با حروف c و t نشان داده میشود.
  • اگربعد از ده دقیقه،1 نوار روی بی بی چک ظاهر شود،نشان دهنده عدم بارداری است.تست منفی برای بی بی چک هایی که دارای حروف هستند،با پر رنگ شدن قسمت c و کم رنگ شدن قسمت T مشخص خواهد شد.
  • نتیجه مشکوک بودن نیز میتواند با استفاده از بی بی چک مشخص شود.به طوری که 2 نوار رنگی دیده شده و تنها نوار t رنگی میشود.این تست درست نیس و باید چند روز بعد دوباره تکرار شود.

بهترین زمان استفاده از بی بی چک

بهترین زمان استفاده از بی بی چک

بهترین زمان برای استفاده از بی بی چک،1 هفته بعد از عقب افتادن تایم پریودی است.هرچقدر نزدیکتر به زمان قاعدگی از بی بی چک استفاده کنید.احتمال اشتباه نشان دادن بی بی چک بسیار است.اگر عجله دارید و نمیتوانید 1 هفته صبر کنید،بهتر است آزمایش خون برای بارداری انجام دهید.بی بی چک برای کسانی که پریودی منظمی ندارند کمی مشکل است.اگر زمان قاعدگی خود را نمیدانید،پیشنهاد میشود بعد از 21 روز پس از آخرین رابطه جنسی محافظت نشده،از کیت های بارداری استفاده کنید.بهترین زمان برای تست بی بی چک،معمولا صبح ها بعد از بیدار شدن خواب است.در این زمان ادرار انسان در غلیظ ترین حالت ممکن است.بعد از نوشیدن و خوردن آب و مواد غذایی ادرار رقیق شده و امکان درست نشان ندادن تست خیلی زیاد خواهد بود.

 مصرف دارو بر نتیجه بی بی چک تاثیر دارد؟

بعضی از دارو ها دارای هورمون hcg بوده که باعث میشود نتیجه تست کیت بارداری مثبت شود.دارو های آنتی بیوتیک و قرص های ضد بارداری هیچ تاثیری در نتیجه تست بی بی چک ندارند.

بیشتر بدانید:مراقبت های بعد از تزریق ژل لب 

چقدر به تشخیص بی بی چک ها اعتماد کنیم؟

بیشتر کیت های بی بی چک گفته اند که تا 99 درصد نتیجه درست را نشان میدهند.اما دقت داشته باشید زمان استفاده از بی بی چک بسیار میتواند در نشان دادن نتیجه تاثیر داشته باشد.زنانی که از تایم پرودی آن ها چند روزی عقب افتاده و به سرعت از کیت های بارداری استفاده میکنند،نتیجه آن ها درست نخواهد بود.تست های بی بی چک و بارداری حداقل یک هفته بعد از عقب افتادن پریود استفاده شود.

دقت داشته باشید امکان مثبت شدن نتیحه یا منفی شدن کاذب آن وجود دارد. نتیجه مثبت به طور معمول صحیح بوده و نتیجه منفی معمولا کاذب است.اگر تست بی بی چک شما منفی شد،حتما یک هفته بعد دوباره تست انجام دهید.درصد خطای بی بی چک ها،معمولا بر حسب نوع برند بی بی چک،زمان دقیق تخمک گذاری و تعداد روز هایی که از لقاح گذشته بستگی خواهد داشت.

عکس بی بی چک مشکوک

تست بی بی چک منفی کاذب یعنی چه؟

منفی شدن تست با بی بی چک برای خانم هایی که باردار هستند، بسیار زیاد است.اگر کمتر از یک هفته از عقب افتادن پریودی،از بی بی چک استفاده کنید،ممکن است هورمون HCG به حد نصاب نرسیده و نتیجه به صورت منفی نشان داده شود.نوشیدن آب میتواند به رقیق شدن ادرار کمک کرده و نتیجه تست را منفی نشان دهد.نتیجه ها نشان داده که در روز های اول از عقب افتادن بارداری،از بی بی چک استفاده کند،به احتماد 46 درصد نتیجه تست منفی کاذب است.یعنی هورمون های HCG یک هفته بعد از بارداری زیاد شده و درصد خطا تست بی بی چک کمتر است.

تست بی بی چک مثبت کاذب یعنی چه؟

نتیجه مثبت به ندرت اشتباه است.اما امکان دارد نتیجه تست به صورت کاذب مثبت باشد.امکان دارد دقیقا بعد از چسبیدن تخمک بارور شده،بارداری از دست رفته و یا فرد روش غلطی را برای تست استفاده کرده باشد.بارداری های خارج رحم یا استفاده از برخی درمان های بارداری میتوان در مثبت شدن کاذب تست تاثیر داشته باشد.

بعد از مثبت یا منفی شدن نتیجه تست چه کاری انجام دهیم؟

اگر نتیجه تست بی بی چک شما مثبت شد،بهتر است برای مطمئن شدن این موضوع از آزمایش خون استفاده کنید.هرچه زودتر از باردار بودن خود مطمئن شوید،سریعتر میتواند اقدامات و مراقبت های بارداری را انجام دهید.همچنین اگر تست شما منفی شد،ولی همچنان پریود نشدید،بهتر است تست را یک هفته بعد تکرار کنید.همچنین میتوانید به یک پزشک زنان مراجعه کرده و مشکلتان را به او بگویید.در برخی مواقع اختلالات تیروئید،کمبود وزن،مشکلات تخم دانی،ورزش و استرس موجب عقب افتادن پریود میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *